söndag 5 juli 2009

Upp och ner fläsk.


Det har kommit till min kännedom att uti Stockholm har man glömt dom Norrländska traditionerna. Eftersom vi aldrig har haft och heller inte kommer att få supermercadon runt om hörnet, därför måste vi utnyttja vårt arv som har gått i arv genom generationerna. Jag tänkte jag skulle upplysa världen bortom järnvägen om upp och ner fläsk. Detta är ett fläsk som har sitt ursprung i västerbottens djupa urskogar. Gör följande köp rimmat fläsk på eran supermercado lägg det på ett galler med svålen uppåt sätt ugnen på 70 grader Ungsstek i 13 timmar. Därefter låt fläsket svalna. Se därefter till att alla som inte vet var Kåppelåive ligger är på avstånd skär därefter en skiva och njut. Bon Appetit. PS: Lillfjuss biten som ligger åtibredavid det är torkad renstek.

1 kommentar:

Nils-Erik Pettersson sa...

Håller med torkefläske är gott men folk från söder har inte lärt sig uppskatta det.
Vi hade främmande söderifrån för några år sedan,jag bjöd på rökt älghjärta och dom åt av bara den och tyckte det var gott. Jag frågade vill ni att jag fyller på o ja blev svaret. Jag fyllde på fatet och när jag ställde fram det på bordet frågade dom vad det var efter att jag talat om vilken delikatess jag serverat fick fatet stå orört.