lördag 14 november 2009

När fan blir gammal då blir han religös.



































Jag är som många av mina bloggläsare vet jägare av födsel och ohejdad vana. Viltvård har jag ju pysslat med viltåkrar och saltstenar mm allt för att främja det jaktbara viltet. Men att börja mata småfåglar det finns inte på min karta.
Men då läste jag att Rödollarna,fläskollarna,lavskrikorna ja kärt barn har många namn började bli utrotningshotade och är ju fridlysta.
Då bestämmde jag att Aimojåkk skall bli Rödollarnas sista hemvist här skall dom få mat. Jag utverkade ett dekret till kvinnorna att se nu för fan till att mina Rödollar får mat.
Det har dom gjort under åren så nu har vi en Rödolleodling av kromosonformat i Aimojåkk.
Men så kom det inkräktare Nötskrikor i mängder och Svenska jägarförbundet gick ut i en kampanj att man får en lott för varje Nötskrika man skjuter.
Sagt och gjort jag satte igång att dräpa Nötskrikor det är ena listiga jävlar svåra att skjuta men några har störtat ned mot terra firma och inbringat lotter till mig.
Men en morgon satt det en fågeljävul i rönnen som jag inte kunde identifiera i kikarsiktet men som den jägare jag är så skjuter jag ingenting som jag inte vet vad det är fågeln fick leva.
När kvinnorna vaknat sade jag det är nån konstig jävla fågel här och den är ful och säkert inte ätbar och jag tror inte att man får nån lott för den heller.
Nåväl jag har ju två ornitiloger som kollade och kollade bläddrade i fågelböcker och jämförde bilderna.
Fågelfan är en Gråspett som även den är ovanlig och utrotningshotad så nu har jag infört den i min domvärjo över fåglar som har mitt beskydd nu skall jag ha en Gråspettodling oxå. Ja ni ser att när fan blir gammal då blir han religös.

Inga kommentarer: