måndag 21 februari 2011

En räv bakom fönstret.

Normalt säger man ju att vi här ute i dom djupa skogarna har en räv bakom örat. Men så är inte fallet i Aimojåkk här har vi en räv bakom fönstret. Normalt brukar jag förpassa varje räv som jag får inom skotthåll till rävhimmelen. Men den här fan han har lyckats få min hustru och svärmor att utfärda överlevnads tillstånd med orden du skall inte dräpa alla djur i skogen.
Har ni sett på fan rävsatan gör konster för dom bara för att reta gallfeber på mig. Det värsta är att han retar inte bara mig utan han retar även hunden som blir heltokig när han ser den. Det har kvinnorna löst med att släcka lampan bakom huset så att hunden inte ser rävsatan när det är mörkt.

Nåväl för husfridens skull så får han väl leva ett tag till men om och när jag möter den någonstans i dom djupa skogarna då skall min gamla Savage bock tala, och den lilla räven till himmlen far.
Jaha alla djurvänner där bortom järnvägen nu säger ni den där han är skogstokig och skjuter allt han ser. Men se nähä så är det inte att hålla efter rävstammen det är viltvård, för att trygga bestånden för skogs och sjöfågel. Och sedan spelar det ingen roll att dom är fina att titta på under vintern när dom är fullpälsade.


Inga kommentarer: