onsdag 2 mars 2011

Gammal är äldst.

I detta nådens år anno 2011-03-02 var jag ut med mitt Italienska fullblod och snöröjde för att få rum för alla besökare som skall komma från Stockholm om några veckor.
Då kollade jag på min gamla Buster 400 som stod insnöad den är inte startad sedan i oktober månad. Hm tänkte jag måste ta fram den och röja där den står och föresten behöver jag den för att bära bort lite is som rasat från taket. Problemet var att det var väldigt mycket snö runtomkring den bara för att komma åt motorvärmar kontakten. Jag provar tänkte jag stack in handen i hytten glödade och tryckte på startknappen den small igång på första varvet. Det mina kära bloggläsare är Svensk kvalitet något som vi inte längre har i det här landet. Jag skulle inte ens ha försökt med min Italienare.
Ja nu när vi väntar storfrämmande från Huvudstaden då måste jag och min hustru se till att dom får sig lite mat när dom kommer hit. Därför har vi hängt en del av produktionen av torrkött på lite snabbtorkning för att ha färskt kött klart när dom kommer.

Livskvalitet det är att sitta i solen på bron i Aimojåkk skava sig en bit eller två av årets torrkött samt skölja ned köttet med en och annan malt. Problemet är att man störs av ljudet av tuggandet när man är van vid den absoluta tystnaden. Men lite får man väl offra för att uppnå nirvana.
Snöskoterkörningen går som planerat leden PC Pakko har erhållit utmärkelsen 9 av 10 sladdar av vår sladd och ledmästare omgivande leder måste vi vänta med bedömningen eftersom många inte är uppkörda ännu. Leden mellan Mårdsel och Härkmyran är uppkörd men kan vara lite svår att hitta på för den som inte kört där tidigare man tar ut timmer där i år och leden går efter skogsbilvägar som i år är upplogade på långa sträckor.


3 kommentarer:

Fru Björnsson på ön sa...

Fick idag lära mig av en Stockholmare att det heter inte plogkarmnar det heter plogvallar!
Men Birger visst finns det väl karmar i Porjus?

Aimogreven sa...

I hela världen utom möjligen i Stockholm där dom inte vet vad snö är förutom dom sista åren. Det heter PLOGKARM däremot ute i havet finns det isvallar. och bakom lagården har jag en vall där det växer hö. Maria du har rätt.

familjen Harning sa...

Haha det här inlägget får mig osökt att tänka på programmet "Dansbanan i Täfteå". :)