måndag 12 december 2011

En dag i gruvindustrins tjänst.



Ja livet som gruvarbetare är ingen dans på rosor men det är trivsamt.Man har trevliga arbetskamrater även om det bara är ett fåtal som har kommit till insikten om att man åker inte omkring i något annat än Franska fullblod.



En normal dag är det uppstigning kl 04,00 nedför trappen göra eld i spisen så att björkveden sprider sin värme i nedre våningen. Sedan avgång från den himmelska fridens boning genom den mörka natten genom byn Polcirkeln Koskivaara Nattavaara Nattavaraby Kilvo sedan en snabb högersväng och in mot Aitikgruvan. 10,4 mil är då averkade och man kännser sig harmonisk efter den njutbara färden genom dom djupa skogarna. Efter jobbet då kör man bara samma väg fast baklänges. Efter cirka 12-13 timmars bortavaro är jag tillbaka i den himmelska fridens boning. Är detta klokt säkert inte om man frågar någon men det gör jag inte för jag håller på med detta för att jag tycker att det är kul.



Hur blir det då efter jul ja jag skall ta ett beslut snart men det lutar åt att jag glider genom dom djupa skogarna ett litet tag till.

Inga kommentarer: