torsdag 15 december 2011

Korv och åter korv


Det har kommit till min kännedom att ni där bortom järnvägen går på affär och köper snask korv.
Nu har jag lovat en arbetskamrat uti Aitikgruvan bördig från Palohournas att avslöja hur man gör i denna blogg. Jag sviker aldrig en arbetskamrat har jag lovat så har jag lovat.
Tag 2,5 kg köttfärs av prima kvalitet inte för mager. Älg eller nöt /skall prova med får men det är inte testat ännu.)
Slå i 1 dl salt 0,5 dl socker 2 tsk svartpeppar blanda väl alltså inihelvete ordentligt. Stoppa in geggan i fjälster (tarmar inge fusk med gastub eller dylikt kör med köttkvarn utan kniv med korvhorn vill ni ha tjocka korvar tar ni rakfjällster och ordinära tar ni krokfjällster. Nu kommer det svåra rökningen skall ni kallröka så röker ni med alspån i 8 till 12 timmar i max 30 grader sedan torkas korven till önskad konsistens. Skall ni varmröka så är det 70 grader i 3 timmar och en mycket kortare torktid. Om ni vill tillsätta lök eller vitlök gör så efter behag.
Ät korven med en kall malt eller varför inte som tilltugg till en god Wisky.
Detta recept fick jag av en annan arbetskamrat under projektet Aitik 36. Korven blir bra ni kan inte misslyckas och ids ni inte så fortsätt köpa dyrkorv på affären.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Korv korv korv,,,,
i bastun smakar den perfekt till malten!!

// korvproducent magnus R