söndag 11 oktober 2009

Sotare


Strömming det är en fisk som man inte betalar en spänn för nere i kusten. När man har lagt ut sköten kring midsommar så kan det gå riktigt snett. Det gjorde det en gång för mig och en kompis vi fick 80 lådor. Jag och Bettan tvingade på folk i Alvik strömming minst en hink per person till dom som ville ha. Kompisen gjorde likadant i Morjärv. Nåväl nu jobbar jag ju inte i kusten just nu så strömming det har jag inte tillgång till även om en kompis till mig är fiskare med egen trålare. På fredag var jag och shoppade i Gällivare på Domus där hade dom salt strömming 0.9 kg för 70 kr:- jävla stoll tänkte jag och gick därifrån och gick tillbaka och köpte en burck. Herre Je vad gott det var sotare nu börjar jag längta till havet igen tänk sotare. Nåväl dom går ju att köpa oxå men måste nog kolla andra inköpsställen. Men det är himmelskt gott.

Inga kommentarer: