måndag 16 mars 2009

I finanskrisens skugga


När man som jag lever i glesbygd och färdas i bil 20 mil om dagen för att ta mig till mitt arbete. Då kan man inte undgå att lyssna på radion om finanshajarnas kris i världen. Det är klart att man blir påverkad, hur är det ställt egentligen.


När jag glider in på min gårdsplan i Grevskapet Aimojåkk då glider min blick mot bron eftersom det är vår. Synen som möter mig gör mig lättare till mods. Torrkött livets krydda det är vi norrbottningars svar på alla finanskriser vi skall ha mat och med torrkött behöver vi inga kylar eller frysar vi klarar oss ändå.


På tal om frys bäst att kolla den kastar mig med dödsförakt in i frysarna och kollar jojomen läget är gott. Men livet består ju inte enbart av kött man måste ju ha potatis oxå snabbt ner i jordkällaren jajamen potatisen räcker och blir över. Kontentan av min utredning blir släng er i en gammal hängbjörk finanshajar vi Norrbottningar vi klarar oss.


Nu väntar jag på att potatislandet skall tina fram så jag får sätta svärmor i arbete med att sätta potatis och kupa plocka ogräs samt till hösten bärga skörden. Då står vi rustade för en till vinter.


Det är klart man måste ju ha ved oxå jag får väl släpa hem en 30-40 kubikmeter från skogen så hustrun och svärmor inte blir arbetslösa i sommar.


Inga kommentarer: