lördag 6 augusti 2011

Nu jävlar i min tall.

Nu är det dax igen att börja blogga. Det har varit lite slött på sistone delvis beroende på att jag inte har haft så mycket att skriva om och delvis för att jag är ganska hårt engagerad i det uppdrag jag åtagit mig tillsammans med grabbarna och damen grus. Nåväl sommaren har snart kommit och gått maken till sommar kommer jag nog aldrig att få uppleva. Myggen har inte visat sig och myggmaskinen ligger kvar på vindan har inte varit igång i sommar bromsen har bara varit ett fåtal men till allas vår stora glädje finns det nu lite sviddon på kvällarna.

Potatisen är på gång fin blast och vi har redan ätit färskpotatis tots att jag kör lite GI så var jag tvungen att provsmaka, satan i gatan vad gott det var tänk er dopp i kopp med mycket smör. Till vänster på bilden ser ni gräslök och dill samt lök och sallad, så ni där nere i mörkret släng er i en gammal hängbjörk för här i Norrland växer det så det knakar och det är inte jag som har gröna fingrar.


Ja sen var det ju det där med veden, det är ett årligt återkommande elände för oss i glesbygd. Jag har jobbat med den under många år långt innan jag bodde själv här. Men utan hjälp av min trogna hustru samt min svärmor vete väl fan om jag skulle orka. Resultatet just nu är att årets ved och veden för 2013 är kapad kluven och travad. Känner mig ganska tillfreds just nu meeeen jag skall fälla lite gran och tall som jag skall kapa och klyva och trava till höst och vårved.

Nu lägger jag av för idag men jag återkommer ganska snart för nu är det slut med bloggtorkan.


PS: jag är på gång att bli med fyrhjuling.


1 kommentar:

pappa B sa...

Ja du greve Birger. Vi planerar husbygge nere i Ödshult (utaför Vetlanda) där vi äger 65 ha, mest skog. Ett året-runt hus dit jag kan förpassas när jag blir för djävla gnällig. En fyrhjulig är högst aktuellt då det finns så gott som obegränsat med vedpinnar att återbörda till kakelugnskaminen (som skall värma upp kåken)
När du införskaffat din hjuling så vill jag ha löpande kontakt då det här nere inte är många som vet vad ett spådant fordon är mer än att busköra på småvägarna runt bostadsområdet. Vinch och kula är ett måste men sedan behöver det inte vara någon västing.
Ha det
Besse