tisdag 16 november 2010

Minnen från förr


Jag fick nyligen ett besked att min gamla jaktkompis Erik Jasken Bergman har hängt upp bössan för sista gången. När sånt här händer då far tankarna tillbaka i tiden. Många är dom mil vi jagat tillsammans över Kiebblefjällens sluttningar. Jasken är nog den största och bästa ripjägare som någonsin laddat en hagelbössa i Malmfälten. Jag är tacksam att jag är en av dom som fick förmånen att jaga tillsammans med Jasken. Bilden jag lägger in visar när jag tog en paus under en av våra jaktfärder.

3 kommentarer:

dottern sa...

å där var den tovade hatten igen...
det är det inte alla som haft ;)

Anonym sa...

Vad underbart mysigt det ser ut på din bild,men en rykande eld,och en puttrande kaffepanna!Själv är jag ofta ute i Hälsingeskogarna,men det gäller mest fiske! Senast jag jagade och då var det älg och då på Ulvön,platsen mellan Härnösand och Ö-vik! Vi var tre jägare som arrenderat ön! TOLV!!! älgar på två dagar! Älgslakt inte älgjakt!
Ön fullkomligen myllrade av älg! Inte roligt alls! Sköt personligen 4st!
Nåja! "Undan bolseviker,svenska stålet biter" (Fänrik Stål)
Kul det där med Norrländskan,Och Pappa Kalle!Under mina 27(Tjugosju) år inom pressen och då mest som fotograf men även som familjeredaktör,lokalredaktör och skrivande,så har jag jobbat många gånger med NSD,men även med Kuriren!Såg till min fasa att du är fyra dagar yngre än mig,"Jävla snorhyvel"! Berit Åström föddes den 16 oktober vi låg säng i säng på Porjus högre allmänna!
Jan-Olof Östberg den 9Juni,och varför jag kommer ihåg detta beror på att vi hade skolavslutnig då! Solvig Westlund på julafton!
Du har alltid varit en "Skogstammenfan" och det glädjer mig! Naturen det är livet!
För mig är numera är det fisket som gäller,men tyvärr så här nere så är naturbeståndet mest implanderat! Tänk att en gång till få gå efter Rovajokk,Porjusbäcken och meta forell,men tyvärr!
20004 var nog sista gången som jag var upp till Porjus! Jag och Besse gjorde ett Tv-program!Vi blev suveränt mottagen av Alf Wallbing,som jag under alla år såg som en stropp,men där ändrade jag mig fort! Tyvärr har han lämnat oss,och hur ska det gå för vår lilla by,han fixade ju allt! Ingen lär axla hans mantel
Lev väl "Vilde där"
Varma Hälsnigar från Hälsingland!
Curre "Essy" Canin!
Ps!
Har du vägarna förbi,så finns det alltid sängplats,mat,Whiskey,och säkert någon fransk conac!
Ds!

Aimogreven sa...

Ja du Curre Canin många är dom upplevelser vi har haft i vår glada ungdom. Helt klart nu när jag börjar varva ned så skall jag komma förbi i Hälsingland. Jag jobbar just nu frenetiskt på att övertyga mig själv att jag skall bli fritidsforskare på heltid och det går framåt. Har börjat inse att jag är trots allt inte odödlig.